Rowerowe rozjeżdżanie fortów Twierdzy Przemyśl

wlid.jpg (800×581)W niedzielę 25 maja przejechaliśmy piękną, prawie bez ruchu samochodów, ponad 40  trasę rowerową zwiedzając stację ornitologiczną „Karczmary”, fort XV „Borek”, fort I „Salis Soglio” oraz zabytki sztuki sakralnej w Przemyślu i Jaksmanicach.

O godzinie 10-tej na miejscu zbiórki stawiło się 4 cyklistów i w trasę wyruszyliśmy tym razem w skromniejszym składzie. Piękna słoneczna i prawie bezwietrzna pogoda towarzyszyła nam przez całe pięć godzin czterdziesto kilometrowej jazdy.

W trasę wyruszyliśmy z parkingu sklepu „Biedronka” przy Wyb. Marszałka Focha kierując się na ścieżkę rowerową obwodnicy. Na ulicy Wilczańskiej nasz dokumentalista Wojtek zatrzymał towarzystwo, żeby zrobić zdjęcia zabytkowej 127-letniej prawosławnej katedralnej cerkwi Zaśnięcia Bogurodzicy. Kilka fotek i dalej w drogę spokojnymi bocznymi ulicami Przemyśla oraz drogą przez Hurko. Po przekroczeniu krajówki nr 28 w Siedliskach drogą wśród zielonych pól dojechaliśmy do stacji ornitologicznej „Karczmary”. Z wieży obserwacyjnej roztacza się przepiękny widok nie tylko na rezerwat ptactwa ale też na Przemyśl i pobliską Ukrainę. Odpoczywając po 16 km jeździe mogliśmy wsłuchiwać się świergot ptaków.

Po zregenerowaniu sił ruszyliśmy do pancernego fortu XV „Borek” zbudowanego w latach 1892-1900. Fort zniszczony w około 50%. (częściowo wysadzony w powietrze w 1915, po II oblężeniu Twierdzy Przemyśl, częściowo rozebrany w latach 1920-1930). Aktualnie rewitalizowywany.

Po zdobyciu „Borku” przed nami był najcięższy odcinek trasy. Drogą forteczną wspinaliśmy się do tarasu widokowego w Siedliskach. Tam spotkaliśmy kolegów z motocyklowego patrolu Straży Granicznej. Wspólne zdjęcie i dalej w drogę, żeby zdobyć fort „Salis Soglio”.

Fort I „Salis Soglio” był fortem jednowatowym artyleryjskim  Twierdzy Przemyśl (murowano-betonowo-ziemny). Powstał w latach 1882-1886. Obecnie fort I uchodzi za jeden z lepiej zachowanych fortów w całej Twierdzy Przemyśl. Został częściowo wysadzony w powietrze w czasie kapitulacji Twierdzy w 1915, częściowo rozebrany po 1945.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy Skarpie Jaksmanickiej (rezerwat przyrody).Ten chroniony obszar zajmuje prawie 2 hektary powierzchni i został utworzony w 1991 roku. Przedmiotem ochrony jest miejsce lęgowe żołny. Jest to bardzo elegancki, kolorowy (jeden z najładniejszych ptaków występujących w Polsce-zdjęcia w galerii) skrajnie nieliczny. Żołna jest gatunkiem chronionym Konwencją Berneńską, Konwencja Bońską, wpisana jest również do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt.

Zjazd droga asfaltową do Jaksmanic. Tam zwiedziliśmy zespół cerkiewny składający się z cerkwi z 1901 roku – obecnie wykorzystywanej jako kościół rzymskokatolicki), drewnianej dzwonnicy oraz cmentarza greckokatolickiego – zlokalizowanego na zboczu przycerkiewnym. Zespół cerkiewny został wpisany do rejestru zabytków w 1994 roku.

Z Jaksmanic drogą asfaltową przez Krówniki tuż po 15-tej dojechaliśmy do Przemyśla. Niektórzy z nas poznali jak zdradliwe jest majowe słońce.